Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2020? | Type | Status | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Afgestemde activiteiten onderwijs, kinderopvang, jeugdhulp en andere relevante sectoren voor goede, gezonde ontwikkeling van jeugd en jongeren naar volwassenheid. | 2020-1.1 Uitvoering van de maatschappelijke agenda Aalsmeer | Uitvoering | A | ||||
2. Verder versterken van afspraken met kinderopvang en scholen over de doorgaande leerlijn. | 2020-2.1 Vernieuwen convenant resultaatafspraken Voorschoolse Educatie waarin afspraken over | Uitvoering | A | ||||
3. Jongeren kunnen naar de opleiding (soort) van hun keuze in de regio of in Aalsmeer. | 2020-3.1 Gesprekken voeren met schoolbesturen VO en regiogemeenten over toegang Aalsmeerse leerlingen. | Uitvoering | A | ||||
4. Meer inwoners kunnen op een voldoende Nederlands taalniveau functioneren. | 2020-4.1 Evalueren van het uitvoeringskader ‘Taalklassen nieuwkomers’. | College | A | ||||
2020-4.2 Implementeren van de urenuitbreiding Voorschoolse educatie. | Uitvoering | ||||||
2020-4.3 Opstellen notitie taalbeleid t.b.v. integrale versterken beheersing Nederlandse taal en de aanpak laaggeletterdheid | College | A | |||||
2020-4.4 Inzetten op het beter bereiken van Nederlandse laaggeletterden. | Uitvoering | A | |||||
5. Bewustwording bij jongeren en zorgen voor milieu en natuur in Aalsmeer | 2020-5.1 Evalueren pilot aanbodboek en (als wenselijk) uitbreiding | Uitvoering | A | ||||
2020-5.2 Vernieuwen lesmateriaal op basis van prioriteitsscan | Uitvoering | A | |||||
Status: 'A' = aanvullende toelichting |
Nummer actiepunt | Aanvullende toelichting |
---|---|
2020-1.1 | Dit is een doorlopend proces. |
2020-2.1 | Niet gerealiseerd door corona. |
2020-3.1 | Blijft aandachtspunt. |
2020-4.1 | Op basis van een evaluatie van de taalklassen wordt er per schooljaar 2021/2022 overgegaan naar een fulltime taalklas. |
2020-4.3 | Door corona kon het beleid niet worden geëvalueerd en geen nieuw beleid gemaakt. |
2020-4.4 | Er is een start gemaakt met een betere aanpak. door corona is het nauwelijks gerealiseerd. |
2020-5.1 | Door de enthousiaste reacties op het pilot aanbodboek, is in 2020 het hele Natuur, milieu en duurzaamheids-aanbod voor de Aalsmeerse scholen opgenomen. Ondanks het feit dat een deel van het jaar de scholen niet open zijn geweest en een aantal lessen niet door hebben kunnen gaan is er voor het schooljaar 2020/2021 goed ingeschreven. De 10 scholen hebben zich op 48 lesprojecten ingeschreven. |
2020-5.2 | Op basis van de evaluatieformulieren van de docenten en de prioriteiten uit het CUP wordt jaarlijks bekeken welke lesprojecten vernieuwd dan wel vervangen dan wel aangeschaft dienen te worden. In 2020 zijn er veel lesprojecten vernieuwd in de thema’s: leren over biodiversiteit; natuur en techniek; leren over voedsel; leren over water(kringlopen) en leren over je eigen leefomgeving. |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Omschrijving | Type | Status | ||
---|---|---|---|---|
2020-1. Evaluatie leerplicht RMC | Uitvoering | A | ||
2020-2. Thuiszitterspact is gerealiseerd | Uitvoering | |||
2020-3. Ontwikkelen nieuw VE-beleid | Raad | A | ||
2020-4. Deelname aan techniekpact | Uitvoering | A | ||
Status: 'A' = aanvullende toelichting |
Nummer | Aanvullende toelichting |
---|---|
2020-1 | Vertraagd door corona |
2020-3 | De beleidsvorming is vertraagd door corona. |
2020-4 | Is een 4-jarig project . |