Lokale lastendruk
Om een indruk te geven van de ontwikkeling van de Aalsmeerse tarieven worden deze vergelijken met andere gemeenten. Voor de vergelijking met omringende gemeenten is gebruikgemaakt van de Atlas van de lokale lasten 2020 opgesteld door het COELO. De afgelopen jaren is Aalsmeer sterk gestegen in de COELO-atlas. Dit is onder meer het gevolg van de eerder gebruikte systematiek voor de bepaling van het OZB-tarief. Hierbij werden de sterke stijgingen van de waarde van het onroerend goed niet meegenomen in de bepaling van het OZB-tarief. De aanslagen OZB stegen hierdoor sterker dan van de meeste gemeenten, die met de stijging van het onroerend goed wel rekening hielden.
Om de sterke stijging van de OZB enigszins te temperen werd één vast bedrag “Compensatie woonlasten” als negatief bedrag opgenomen. Door deze afwijkende systematiek werd de belastingdruk van Aalsmeer moeilijker vergelijkbaar met andere gemeenten. Vanaf 2020 wordt een systematiek gebruikt voor de vaststelling van het OZB-tarief, waardoor de belastingdruk beter is te vergelijken met andere gemeenten. Nadeel van het breken met de oude systematiek is dat Aalsmeer éénmalig sterker stijgt in de COELO atlas in vergelijking met andere gemeenten.
Nummer 1 in de COELO-atlas heeft de laagste woonlasten.
Jaar | Plaats | Aantal gemeenten (deelnemers COELO) |
---|---|---|
2020 | 305 | 377 |
2019 | 275 | 372 |
2018 | 181 | 387 |
2017 | 185 | 398 |
Voor 2020 bedroegen de gemiddelde Aalsmeerse woonlasten (meerpersoonshuishoudens) circa € 880. Het landelijk gemiddelde 2020 bedroeg circa € 776. Bij de behandeling van de kadernota 2021 is de motie “Richtinggevend Actie Pakket van de Raad” (RAP Raad) aangenomen. In deze nota wordt het college voor de belastingen opgedragen onderzoek te doen naar invoeringsmogelijkheden van gemeentelijke belastingen en heffingen zoals baatbelasting, vermakelijkhedenretributie, liggeld boten belastingheffing van dagtoeristen en andere mogelijkheden waarbij als uitgangspunt geldt dat “de gebruiker betaalt”.
In 2020 is nog geen ruimte gevonden voor tussentijdse maatregelen om de belastingdruk voor onze inwoners te beperken. Het onderzoek is voortgezet in 2021, waarin de Kadernota 2022 op terug wordt gekomen. De ontwikkeling van de belastingdruk van Aalsmeer in vergelijking tot de regiogemeenten wordt schematisch als volgt weergegeven:
Woonlasten | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|
OZB aanslag woning eigenaar | 323 | 368 | 390 | 415 |
Rioolheffing eigenaar | 194 | 174 | 174 | 174 |
Incidentele korting rioolheffing | -65 | -65 | 0 | 0 |
Afvalstoffenheffing gebruiker | 290 | 290 | 291 | 291 |
hoogste tarief | ||||
Compensatie woonlasten | -30 | -25 | 0 | |
Totaal gemiddeld | 742 | 737 | 830 | 880 |
Vergelijking met regiogemeenten
De ontwikkeling van de belastingdruk van Aalsmeer in vergelijking tot de regiogemeenten wordt schematisch als volgt weergegeven:
Woonlasten eigenaar / bewoner woning | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|
Aalsmeer | 742 | 737 | 830 | 880 |
Amstelveen | 694 | 703 | 720 | 756 |
Amsterdam | 586 | 581 | 645 | 656 |
Diemen | 801 | 772 | 783 | 815 |
Haarlemmermeer | 718 | 717 | 836 | 759 |
Ouder-Amstel | 733 | 732 | 823 | 844 |
Uithoorn | 772 | 788 | 819 | 841 |
Kaag en Braassem | 865 | 860 | 884 | 891 |
Nieuwkoop | 861 | 881 | 915 | 952 |